Sunday 29 December 2013

" Bila lelaki and perempuan jadi kawan baik "

 Kalau mengikut drama haha lelaki and perempuan ni kawan baik an , perempuan tu ada pakwa , kawan baik dia selalu tolong untuk lebih rapat dengan pakwa dia, bila gaduh pun dia tolong relay perempuan ni , bila perempuan ni gaduh dengan pakwa dengan teruk or pertunangan tak jadi ke haha , last-last dia bercinta and berkahwin dengan kawan baik sendiri jugak . Drama centu la , tapi betul jugak kata drama hahaha , sebab kawan baik bukan kawan baik la macam kawan rapat , ha bila dorang rapat dari dulu , so masing-masing sentiasa meluangkan masa sama-sama , tolong each other semua la , dengan berlakunya situasi ini hahah perasaan suka tu mesti ada , walaupun sedikit , mesti ada punya la sebab orang tu la yang ada waktu kita susah . Sometimes relay pasangan couple rosak pun sebab "jeles" , macam pakwa dia ada kawan baik perempuan and pakwa dia dah terbiasa keluar and share problem dekat kawan baik perempuan dia tu , so awek lelaki ni pun timbul la jeles , bila jeles gaduh , bila gaduh , habis dah kisah cinta hahaha .

" Mengharapkan balasan "

Manusia suka "mengharapkan balasan" , contohnya macam , Haikal bagi hadiah hari jadi dekat Haliza waktu birthday Haliza , tapi bila birthday Haikal , Haliza tak bagi pun hadiah harijadi . Bila Haliza tak bagi hadiah dekat Haikal , Haikal mula bersangka buruk dekat Haliza , macam " aku dah bagi hadiah waktu harijadi kau , kau bukan nak bagi dekat aku , tak reti hargai ke " , bukan ke benda tu terang-terang perangai dia "mengharapkan balasan and dia tak ikhlas beri sesuatu dekat orang" . Maybe dia bagi hadiah dekat orang semata-mata dia nak orang bagi hadiah dekat dia jugak . Tapi kalau dah bagi or nak bagi something dekat orang kena la buat dengan ikhlas tanpa mengharapkan balasan . Kenapa nak orang harapkan balasan , beri dengan ikhlas pun dah cukup , kalau nak jugak boleh je , tapi jdengan cara  .....  bila kita beri dengan ikhlas kita akan dapat balasan lain dari lain ,  Allah yang bagi , bila ikhlas Allah balas la something yang menenangkan hati so kita tak payah la susah-susah nak harapkan balasan orang ..

" Bila kawan kutuk belakang "

Sometimes kita kawan dengan dia rapat sangat , gelak tak berhenti , gurau senda , happy je selalu , tapi tanpa kita perasan dia kutuk kita dekat belakang , I mean dia kutuk waktu kita tak ada . Dulu aku macamtu , aku pernah buat macam tu , tapi macam bodoh jugak sebenarnya bila aku fikir balik aku buat macamtu , macam aku kutuk kawan aku sendiri sedangkan time aku susah aku cari dia jugak . Start dari aku fikir benda tu memalukan diri aku sendiri , aku try untuk move on , aku fikir panjang , aku tak patut buat macamtu dekat kawan sendiri  sebab dia kawan kita jugak dia orang yang tolong kita waktu kita susah . Bila aku try untuk think positive , aku dah boleh untuk jauhkan perangai tu . Entahlah manusia ni kan suka judge orang , bila-bila je boleh terlepas kata-kata nak "judge" tu . Sebabtu ada orang cakap " fake friends everywhere " , maksud ayat tu agak mendalam hahaha ayat tu macam cakap , " kita kawan 2 tahun , senyum sama-sama , happy sama-sama tapi dekat belakang kutuk sama sendiri "haha , apa aku cakap ni pun untuk diri aku jugak , untuk kebaikan semua orang hehehe

" Kata-kata terlepas "

Orang yang jenis main cakap je tak fikir perasaan orang . Actually orang macam ni kena pergi kaunseling hahaha . Orang macam ni sepatutnya kena belajar cara gunakan kata-kata . Orang macam ni main cakap ikut sedap hati , sikit pun tak jaga percakapan dia , macam jumpa orang yang kurang kurus , cakap depan-depan orang tu " gemuknya kau ni " , dengan cakap macamtu je , hati orang tu boleh terluka gila tau , kalau orang yang cakap lepas then dia mintak maaf tak apa la jugak ni jenis yang main cakap lepastu buat tak tahu je , macam tak ada buat kesalahan . Em haha dia kena belajar untuk fahamkan perasaan orang , dia kena tahu perasaan orang , cuba orang buat dekat dia mesti dia tak suka and dia marah , maybe dia terlalu pentingkan diri dari orang so dia tak kisah pasal hati orang lain tah lah jauh-jauhkan la dari perangai macam ni haha ..

0 comments:

Post a Comment